Translate

tisdag 22 maj 2012

Rossäsongen

...har börjat. Vingrosen slog ut sin första blomma den 19 maj. Den har aldrig blommat hos mig förut. Sidoskotten med blomknoppar har alltid vissnat ner strax innan de skulle slå ut tidigare år. Växer väldigt säreget hos mig. En enda lång stängel som är minst tre meter lång. Den växte ut förra året samtidigt som den tidigare lite kortare grenen dog. Blomman sitter nästan i toppen och är bara några centimeter stor så man får ha ögonen på skaft för att upptäcka den.


Nu väntar jag på Rosa hugonis som också blommar väldigt tidigt.
Under tiden njuter jag i fulla drag av doftande rapsfält och syrener.



4 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Det är så starka, klara och självsäkra färger nu. Bara att njuta!
    kram

    SvaraRadera
  2. Grattis till första rosen i blom!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ingen blommande ros här ännu. Havsvindarna kyler nog för mycket fortfarande.En omgång vatten från ovan skulle också behövas, men det ser inte ut att vara på gång så jag får fortsätta att streta runt med vattenkannan.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Inte riktigt som min första blommande ros i år...

    SvaraRadera