Translate

fredag 7 juni 2013

Att gräva en grop

 Att gräva i min trädgård innebär nästan alltid att bända upp sten. Idag hamnade jag i en tegelgömma. Det var mer tegel än jord i den gropen. Nästan ingen jord alls faktiskt men lite sand och grus fanns det. Där har jag nu planterat mitt Kejsarträd. I flera år har jag haft det i kruka för jag har inte vetat vad det är och om det är härdigt. Igår var det öppna trädgårdar hos Trädgårdsamatörerna och på min turne  genom länet hittade jag Kejsarträd planterade ute i en trädgård och jag kände igen dem direkt:)

Kejsarträd - Paulownia tomentosa
Hittade mycket annat också på min runda. Lunden har fått många tillskott: Syneilesis aconitifolia, Cornus canadensis, Astilbe simplicifolia, Trillium grandiflorum, Glaucidium palmatum 'Album', Diphyleia cymosa och Jeffersonia dubia.

Till den soligare delen av trädgården köpte jag Phyteuma scheuchzeri, Succisa pratensis dwarf form och Lewisia 'Little Plum'. För övrigt njuter jag av de gula dagliljorna nu, och den kinesiska gulrosen förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar