Translate

söndag 26 januari 2014

Fågelräkning i snöfall

Pilfink och talgoxe

Började snöa redan i förmiddags men det blir inte mycket av det, några centimeter bara än så länge. Några minusgrader och isande vind. 
Har ägnat större delen av dagen åt fågelräkning genom fönstret. Många gäster har jag haft vid fågelborden och i talgbollarna. Stundom svårräknade när de går omkring på marken i stora flockar. De sitter inte still och väntar på att bli räknade precis...

Större hackspett

Nötväcka, grönsiska och blåmes

Pilfink och talgoxe
 Var ute en stund och då flög dessa förbi.

Hos mig idag:
Grönsiska 14
Stenknäck 10
Pilfink 7
Gulsparv 5
Koltrast 5
Talgoxe 3
Blåmes 3
Skata 3
Domherre 2
Större hackspett 2
Entita 1
Nötväcka 1
Nötskrika 1

4 kommentarer:

  1. Så många stenknäck, det var inte dåligt. Har också räknat men tyvärr ingen stenknäck. Brukar få ett par som gäster lite längre fram på våren. Men vi har tuffingen rödhaken:-)

    SvaraRadera
  2. Jag har så lite fåglar i min trädgård i vinter, undrar varför, och nästan bara talgoxar. Så trevligt att du är aktiv i Sydostrosen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Här kryllar det av pilfinkar,omöjliga att räkna en och en så jag får uppskatta och räkna 10, 20, 30 osv. Det är mellan 50 och 70 st ungefär. I dag har vi mera snö och hårda vindar så nu kanske gästerna ökar vid fågelborden. Men jag är uppe i 18 arter.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  4. Många fågelarter hos dig här är det bara talgoxe ,blåmes och nötskrika ,kram Nette

    SvaraRadera