Translate

måndag 10 augusti 2015

Rosresa

I början av juli följde jag med Sydostrosen till Danmark. Via Öresundsbron kom vi först till Valbyparken och därefter till Löve rosenplantskola. Valbyparken var eftersatt men besöket i Löve var en upplevelse. Torben Thim guidade oss genom rosariet och berättade dess historia. Efter det fick vi möjlighet att handla och bussen började fyllas av rosor.

Valdemar Pedersens hus


Långa rader av gallicarosor

Efter övernattning i Holbaek åkte vi till Gerlevparken där vi gick länge och njöt innan vi besökte Fredensborgs slott med tillhörande barockträdgård. Även där fanns det ett litet rosarium. 

Gerlevparken


'Zigeunerknabe', Gerlevparken

'Zigeunerknabe'

Fredensborg


Sen tog vi färjan över sundet till Helsingborg och hade hela eftermiddagen på oss på Fredriksdal och Flora Linnea innan vi åkte hem igen med bussen full av rosor. På Fredriksdal fick vi möjlighet att titta in i provodlingarna med alla POM-rosor.

Fredriksdal

'Complicata', Fredriksdal


POM provodling
Så mycket vackert det finns att se på så nära avstånd! Det får bli fler resor till Danmark!
Och en annan gång ska jag berätta vilka rosor jag köpte med med mig hem:)

3 kommentarer:

  1. Ja jag vill gärna höra vilka rosor det blev för dig. Alltid trevligt att åka till Danmark och Fredriksdal är ju också toppenfint.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig resa du haft till Danmark och till Fredriksdal. Underbara platser.
    När man får njuta av vackra trädgårdar med all dess varierande skönheter som bl a ljuvliga rosor så är väl livet fint. Mycket att tillföra sina sinnen.
    Fina bilder du delat med dig av.
    Ha en skön Torsdag !

    SvaraRadera
  3. Fredriksdal är jättefint, men i Danmark på någon trädgård har jag aldrig varit. Lycka till med valnötsträdet! Spännande.
    Kram Karin
    http://pixelmojan.se

    SvaraRadera