Translate

fredag 3 augusti 2012

Vackra Österlen

Gjorde en tur till Österlen i slutet av juni. Såg så mycket vackert!
Dessa hus finns vid Alunbruket. Där finns också en trädgård med café. Mysig miljö, väl värd en liten promenad över de röda kullarna som finns kvar efter skifferbrytningen.

 Övernattade i Gislöv. Härlig kvällspromenad med kusten i sikte.

 
 Besökte flera trädgårdar och Kiviks arboretum. Fantastiskt ställe!
Eken nedan är från 1500-talet.


 Nedanför den här kullen bor Mandelmanns, återkommer till dem en annan dag.
I Simrishamn njöt jag av rosor på rostorget och i Bergengrenska trädgården.

 Mitt intryck är, att på Österlen är det nära till allt. Vägarna kan vara smala, men de är asfalterade och bildar ett tätt nätverk. Det finns alltid något som är värt att stanna och titta på i närheten. Och har du inget ressällskap så finns det i alla fall alltid en glada på himlen. 
Det blir fler besök där.


8 kommentarer:

  1. Jättefint! Längesen jag var på Österlen och då inte alls för att besöka trädgårdar.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag ska dit till helgen... Med bästa vän och kamera.
    Fina bilder du bjuder på! Får mig att längta dit ännu mer!
    kram E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då finns hopp om fler bilder alltså:) Ha en jättefin resa!
      Kram

      Radera
  3. Vilka underbara miljöer du varit till i sommar; fjällen och nu där nere i södern. Båda resmålen ligger mig varmt om hjärtat.
    Jätteroligt att du tittade in på din resa norröver!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var riktigt roligt att jag hittade dig och att du var hemma så att jag fick träffa dig och se din fina trädgård.

      Radera
  4. Fina foton du har, till helgen är det dags för mig och DOB att fota i de trakterna.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Österlen och hela Skåne är en pärla. Brukar vara där en vecka varje år.
    http://kvistabo.blogspot.se/2012/07/abbekas-hamn.html

    SvaraRadera