Translate

lördag 28 juni 2014

572 "mördarsniglar"...

har jag klippt ikväll, på 55 minuter. Morgon o kväll och efter varje regnskur tar jag en runda för att hålla nere beståndet av dessa glupska djur. Man vet aldrig vad de ger sig på härnäst. Bilden nedan tog jag för ett par år sedan, i sparrisen. De är duktiga klättrare. 
I min blå nunneört hänger de i klasar nu. Av någon anledning verkar de tycka bättre om blommorna än bladen för den får vara i fred så länge den inte blommar. 
En Clematis ('Princess Diana'), som jag satte för några år sedan, trodde jag hade dött, för jag såg inte röken av den förra sommaren. I år kom den till min stora förvåning tillbaka och växte fint först men så plötsligt var den borta igen. Det enda som fanns kvar var slemmiga spår och en rudimentär rest i marknivå. Nu är den på gång igen och jag har ställt en plastkåpa över för att skydda den. Av Lunddockan och en del andra lundväxter jag satte förra året syns inte ett spår i år.

Som tur är gillar de inte allt. Rosorna får vara i fred. Min favorit just nu är 'Lykkefund' som svingar sig sex meter upp i päronträdet. Doften är ljuvlig och insektssurret mycket rogivande. Tyvärr har jag ingen färsk bild på den så det får bli några andra godbitar som avslutning.

'Belle de Crécy'

'Rosa Mundi'
Och Inger, stort tack för inbjudan! Jag hör av mig när jag vet mer om tidpunkt, hoppas det ska klaffa.

3 kommentarer:

  1. Trevlig sommar :) - fina bilder !

    SvaraRadera
  2. Här har planterats rosor i dagarna två. Bl a tre stycken klängrosor. Blir fina med tiden. Inga problem med spanska sniglar i Hjo, i Gbg däremot tog vi död på massor, vilket inte hjälpte nämnvärt.

    SvaraRadera
  3. Så synd på din fina trädgård att dom där odjuren ska äta upp det vackra .Vi har ju inte sniglar här norröver men vi har torka och löss i mängder ,trevlig fortsättning på helgen ,nette

    SvaraRadera