Translate

måndag 16 september 2013

Kebnekaise - Singi

Kebnekaise fjällstation
 Tredje dagen. Vaknar till strålande solsken igen. Ofattbart härligt!
Känns skönt att ha en lätt vandring framför sig efter gårdagens kraftmätning. Börjar med att gå samma stig som igår men efter ett tag viker jag av lite åt vänster. 
Singistugorna ligger rakt västerut. Vägen dit skuggas delvis av de höga topparna söder om dalgången Ladtjovagge.

 Innan jag går in i skuggan, vänder jag mig om. Vilar en stund i solskenet och njuter av utsikten bort mot Kaipak, där fjällstationen ligger. Snart försvinner Kebnekaise för den här gången men nya vyer väntar.

Kaipak till vänster, fjällstationens lilla "husberg"

 Solen ger skarpa kontraster när den letar sig ner mellan topparna i söder. 
Vandringen går i ömsom skugga, ömsom sol. Tar god tid på mig. Ligger i kråkriset och äter blåbär.


 Dalgången vidgar sig och möter nästa dalgång, som går i nord-sydlig riktning. Snart framme vid Singistugorna. Träffar en annan vandrare, blir bjuden på kaffe i solen och får sällskap sista biten. Fjorton kilometer är det mellan Kebnekaise och Singi. Känns kortare.



Singistugorna


1 kommentar:

  1. Dit kommer jag nog aldrig... en härlig frihetskänsla måste det vara och vilken tur ni hade med vädret.
    Kram

    SvaraRadera