Translate

lördag 11 maj 2013

Lunden börjar ta form

Har fått möjlighet att hämta flis från grannens skogsbruk. Behöver täckmaterial till min blivande lund. Fällde flera askar och lönnar i vintras för att få in lite mer ljus. Det blev bra men marken är eländig. Under det tunna jordlagret finns massor av sten, trasiga tegelpannor, delar av en krossad kakelugn, glasbitar, gamla plåtburkar mm. Måste ha använts som avskrädesplats i många år. Där växer mest vitsippor, liljekonvaljer och olika sorters gräs.

Fliset hämtas vid kalhygget och levereras  nedanför min blivande trädgårdslund. Två fulla traktorvagnar blev det.

 Se´n har jag kört med skottkärra, många lass! Har kommit ungefär halvvägs än så länge. Täcker marken med ett ca decimetertjockt lager. Där jag planterar gör jag ett hål, så gott det går, och fyller på med jord/kompost. Dillpionen, Luddpionen och Lunddockan från växtmarknaden i Alnarp är planterade. Och Vaxklockan, som stått i sin kruka sedan förra året och som sett helt död ut, har fått en plats och plötsligt visat kraftiga livstecken.



Carpinus betulus
 Mellan arbetspassen njuter jag av naturens växtkraft. Avenboken vecklar ut sina blad, som en solfjäder. Och Backsippan tittar efter solen i en annan del av trädgården.
Pulsatilla vulgaris

2 kommentarer:

  1. Stort projekt som kommer att bli ljuvligt.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vad kul att vi får delta i ditt projekt. Ska bli spännande att följa det hela och se hur det blir.

    SvaraRadera