Translate

lördag 8 september 2012

Solens och vindarnas ö

...har vi besökt idag. Lastade mopederna på släpet och åkte till norra Öland. Fick både sol o vind. Det blåste rejält, så jag var glad att vi inte cyklade.

Skurkvarn, Jordhamn
Byrums raukar

Blå Jungfrun
Byxelkrok, härifrån går båt till Blå jungfrun

Ölands norra udde

Böda hamn


 Många fåglar såg vi, varav ett par havsörnar och några andra rovfåglar som jag inte kan namnet på. Inte lätt att fånga på bild när man kör moped. 
Plötsligt hänger den över vägen. Man måse stanna, få fram kameran, få igång den, zooma och hitta örnen i sökaren och försöka hålla kameran stilla i blåsten. Snabbt, innan det är för sent. Suddigt blir det. Men jag såg den på nära håll.

Havsörn

4 kommentarer:

  1. Ser väldigt exotiskt ut, där har jag aldrig varit, fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Under ett års tid jobbade jag på Öland, bodde i Kalmar. Oförglömligt och jag känner igen varje plats du visar. Får mig att vilja packa ner min fotokompis och dra iväg imorn!!
    Tack för det du delar med dig!
    kram E

    SvaraRadera
  3. Det var välbekanta ställen alltihop. De ingår i min nästan dagliga runda. Byrum, kustvägen, Byxelkrok, Norra udden och Böda hamn, som är min "hemmahamn". Tyvärr har sista båten till Blå Jungfrun gått nu och kaptenen ska pensionera sig efter väldigt många år. Men vi kan hoppas att han hittar någon som vill ta över detta gungiga jobb.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  4. Å så fint där är!! Måste försöka komma mej dit nån gång...Hälsningar Susanne

    SvaraRadera