Translate

onsdag 18 september 2013

Alesjaure - Abiskojaure - Abisko

 Sjunde dagen. Kommer iväg halv åtta på morgonen. Har en lång vandring framför mig. Tänker försöka gå två etapper idag eftersom det väntas regn och oväder i morgon. Tjugo plus tretton kilometer är det till Abisko, där jag ska sova sista natten innan hemfärd.

 Följer leden längs sjösystemets västra strand. 
Det kommer in låga moln från sydost men de löses upp och försvinner.

 De snöklädda topparna i väster ligger i Norge.


 Landskapet ändrar så småningom karaktär. Skogslandet breder ut sig framför mig. Känner på mig att det nog inte blir så mycket mer kalfjäll. Tar en fikapaus på stenen och tittar både bakåt och framåt. Här känns det som att vandringen håller på att ta slut, trots att jag vet att det är över en och en halv mil kvar. Är ju inte ens framme vid Abiskojaurestugorna än. De ligger vid södra änden på sjön Abiskojaure, som syns på bilden nedan.


Stugorna vid sjön Abiskojaure
 Stannar till en stund vid stugorna. Tar av ryggsäcken, pratar lite med stugvärden, köper choklad och värmer vatten till termosen. Efter trekvarts vila går jag vidare. Vet att sista etappen är mycket naturskön. Den följer först sjön och sedan Abiskojokken hela vägen till Abisko.

 


Lapporten

Abiskojokken och malmbanan

 Efter trettiotre kilometers vandring på en dag har jag ont i underbenen men känner mig väldigt nöjd. Har haft en fantastisk vecka med bra väder och härliga naturupplevelser. Jag har inte behövt vara hungrig eller törstig och varje morgon har jag vaknat utan väckarklocka och varit pigg. Min utrustning har fungerat bra. Packningen har varit förhållandevis lätt, nio kilo vid start i Nikkaluokta och sju och ett halvt kilo i Abisko. 
Avslutar belåtet med god middag. Havtornsoppa med tillbehör till dessert.

Tack för att ni följde med!

2 kommentarer:

  1. Tack att jag fick följa med! Underbara bilder! Jag vill ju så gärna gå den sträckan själv, men är lite osäker på om man måste ha sällskap med sej eller. om man ska våga sej på att gå själv..

    SvaraRadera
  2. Tack för en fin tur, och 33 km på en dag var verkligen inte dåligt. Helt enkelt fantastiskt! Och mycker stiliga bilder också !!

    SvaraRadera