Translate

tisdag 17 september 2013

Tjäktja - Alesjaure

 Morgon sjätte dagen. Har köket för mig själv. Äter frukost och diskar. Går ut med slasken och hämtar friskt vatten i bäcken. Sopar sovrummet, hallen och köket och packar ryggsäcken.

  Fortsätter vandringen norrut. Dagens etapp är tretton kilometer. 



  Innan jag är framme ökar molnigheten. Molntussar glider in mellan topparna och regnet närmar sig söder ifrån. 
En liten uggla flyger förbi. Hinner inte fånga den på bild.


 Alesjaurestugorna ligger vid södra ändan av sjön Alesjaure. Här finns bastu nere vid vattnet och t o m ett litet cafe. 
Stugvärdarna kapar och hugger ved inför vintern och ser till att bastun är varm till kvällens bad.

 Efter en kort regnskur skiner solen igen och jag får lust att se mig omkring i omgivningarna. Även här finns förstås en topp att bestiga. Jag går inte ända upp men får ändå bra utsikt.
Leden från Tjäktja är delvis spångad och syns väl i motljuset efter regnet.


 Njuter av eftermiddagssolen. 
Avslutar dagen med bastubad och kvällsmat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar